Monday, April 15, 2013

KOTA KINABALU: Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO) Pengerusi Profesor Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin kagum dengan pembangunan wanita di Sabah dan bagaimana ia telah menaikkan wanita di negeri ini. 

Dr Sharifah memberitahu pemberita bahawa kerana bantuan kerajaan negeri kepada wanita, masa depan wanita di Sabah adalah sangat cerah.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyaksikan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman merasmikan seminar 'Wanita Penggerak Transformasi Negara' di sini semalam.

"Kami amat kagum dengan pembangunan yang sedang dialami oleh Sabah dan bagaimana ia telah menular ke wanita di negeri ini, terutama dalam bentuk bantuan kerajaan memberikan kepada mereka. Saya rasa bahawa masa depan wanita di Sabah adalah sangat cerah, "katanya.

Menurut Dr Sharifah kehadiran NCWO ke Sabah adalah untuk melihat peranan wanita dalam program transformasi serta ingin mengetahui kekuatan serta kelemahan mereka. 

"Saya mendengar dari ucapan Ketua Menteri bahawa terdapat banyak kawasan di Sabah yang wanitanya kuat. Mungkin kita akan belajar dari Sabah dan membawa pengetahuan kepada kawasan-kawasan lain," kata beliau.

Ketika diminta mengulas mengenai cadangan Musa yang lebih banyak program yang serupa akan diadakan di Sabah, Dr Sharifah menjawab, "ini mungkin akan menjadi susulan dari sini. Kita akan melihat apakah isu-isu utama dan kami akan membuat susulan. Kami akan mengumpul semua maklumat dan susun ke dalam satu pelan strategik bagi wanita untuk membangunkan bersama-sama program transformasi," tegas beliau.

Salam, 
Bah ~ Sabah ~ Bah

  

1 comment:

  1. kerajaan tak pernah abaikan pembangunan wanita

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...