Friday, April 5, 2013

500 peserta cipta rekod tarian Magunatip terpanjang

Posted by Smookiekins On 4/05/2013 09:33:00 AM

Gambar Hiasan
4th April, 2013
 
SEPANGGAR: Untuk pertama kalinya dalam sejarah, lebih daripada 500 peserta dari pelbagai institusi kerajaan telah mencipta rekod di ‘Malaysia Book of Records’ bagi tarian Magunatip terpanjang.

Pencapaian tarian Magunatip sepanjang 253 meter tersebut disertai oleh peserta dari 18 politeknik seluruh Malaysia, Institut Latihan Perindustrian dan Lembaga Kebudayaan Sabah.

Tarian tersebut telah menggunakan kira-kira 500 buluh dan berjaya mengalahkan rekod sebelumnya yang dicapai oleh Sekolah Menengah (SMK) Entabuan, Tenom yang berjaya mencapai panjang 120 meter.

Program ini dianjurkan dan diadakan di Politeknik Kota Kinabalu (PKK) dan telah dirasmikan oleh Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, Datuk Johnny Mositun, di sini, kelmarin.

Menurut Pengarah PKK, Wan Mohamad Nasir Wan Abdul Rahman, program yang dianjurkan itu bertujuan untuk mendidik dan menghebahkan kepentingan budaya, seni dan warisan negeri.

“Warisan kebudayaan negeri hampir dilupakan di kalangan belia hari ini.

“Oleh itu, PPK dan agensi-agensi lain telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan program seperti budaya seperti ini,” katanya.


Wan Mohamad juga berkata bahawa, secara amnya, pelajar-pelajar di Politeknik Malaysia pelajar akan didedahkan kepada budaya dan kreativiti, terutama di negeri ini.

Selain itu, acara yang diadakan itu juga adalah salah satu cara untuk memperkenalkan etnik dan budaya Kadazan Dusun serta Murut di Sabah.

“Secara tidak langsung, ia mendidik dan menambah nilai pelajar politeknik di seluruh Malaysia disamping mengukuhkan dan menyokong gagasan 1Malaysia,” katanya.

Sementara itu, Johnny memuji usaha PKK yang menganjurkan Tarian Magunatip terpanjang untuk menjadi sebahagian daripada senarai dalam ‘Malaysia Book of Records’.

Gambar hiasan

“Saya sangat gembira ke arah kejayaan PKK dalam mencapai pencapaian yang mengagumkan itu dan ia adalah saat yang membanggakan bagi rakyat Sabah,” katanya.
Sumber : New Sabah Times 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...