Gergasi telefon mudah alih Finland Nokia semalam
melancarkan telefon pintar skrin sesentuh bernilai AS$99 (RM295.76)
dalam usaha meraih jualan di India dan pasaran baru muncul lain.
Ketua Eksekutifnya, Stephen Elop memperkenalkan Asha 501 di New Delhi, dengan
menyasar pengguna yang ingin beralih daripada telefon bimbit ringkas
yang mana beliau yakin model itu akan “merubah arah aliran segmen
telefon mampu milik”.
Elop berkata, penganalisis mengunjurkan
telefon pintar murah dengan sambungan internet itu bakal meraih pasaran
global bernilai AS$40 bilion (RM119.5 bilion), menjelang 2015.
Penganalisis
mencadangkan masa depan bekas peneraju telefon bimbit itu mungkin
bergantung kepada telefon pintar bajet dalam pasaran baru muncul yang
kini tumbuh pantas seperti India, Afrika dan beberapa bahagian Amerika
Latin yang mana penembusan pengguna masih lemah.
“Pemain global
melihat peluang pada paras harga di bawah AS$100 (RM298.75) yang mana
terdapat jumlah jualan yang besar,” kata perunding telekom bebas New
Delhi, Kunal Bajaj.
Asha 501 yang membawa maksud harapan
‘Asha’
dalam bahasa Hindi, meminjam beberapa rekaan daripada spesifikasi
telefon lebih maju Nokia, Lumia yang berasaskan pemproses Windows. Ia
akan dihantar kepada pengedar mulai Jun dan ditawarkan di 90 negara.
Peluang luas
“Terdapat
peluang meluas bagi telefon di bawah AS$100 di India dan pasaran baru
muncul lain, yang mana harga itu pastinya menarik bagi pengguna,” kata
Anshul Gupta, penganalisis Gartner.
Hanya 10 peratus jualan
telefon di India tahun lalu membabitkan telefon pintar, tetapi segmen
itu dijangka tumbuh antara 45 hingga 50 peratus tahun ini, kata Gupta.
Gupta
menyifatkan telefon itu yang menawarkan 17 jam waktu bercakap sebagai
penting dalam negara seperti India dengan masalah tenaga kronik, yang
mana ia memberikan “perubahan pengalaman penggunaan” dan berkata, ia
meningkatkan ciri telefon pada harga bawah AS$100.
Elop
bermesyuarat di Helsinki awal minggu ini dengan pemegang saham yang
tidak berpuas hati dengan kerugian pendapatan Nokia. Beliau berkata,
India adalah “petunjuk” bagi kemahuan dalam kalangan pengguna baru.
“Pengguna di India memikirkan rekaan cantik, banyak ciri kebolehan,” kata penganalisis Bajaj.
Sumber: Berita Harian
0 comments:
Post a Comment