Wednesday, August 14, 2013

Azizah Layak Tanding Naib Ketua Wanita Umno Malaysia

Posted by Smookiekins On 8/14/2013 10:53:00 AM
“Sebagai seorang pemimpin wanita yang telah lama berkecimpung dalam Umno, termasuk telah 17 tahun menjadi Ketua Wanita Umno Bahagian Beaufort dan juga saya memegang jawatan sebagai Naib Ketua Wanita Umno Sabah, saya begitu yakin mempunyai pengalaman yang cukup untuk memberikan perkhidmatan kepada wanita bukan sahaja di Sabah tetapi di Malaysia secara keseluruhannya,” - Datuk Azizah Mohd Dun

Apabila Datuk Azizah Mohd Dun meluahkan keyakinan dan kesediaan beliau untuk bertanding jawatan Naib Ketua Wanita Umno Malaysia, penulis tidak memerlukan masa yang panjang untuk berfikir samada mahu menyokong atau tidak mengenai niat murni beliau. Berdasarkan rekod dan reputasi beliau sejak berkecimpung dalam arena politik, penulis akui bahawa Azizah sememangnya layak diberikan peluang bukan sahaja bertanding, malah memegang terus jawatan tersebut diperingkat persekutuan. Secara jujurnya, penulis amat menyenangi bentuk kepimpinan beliau yang kerap berdampingan dengan rakyat dan sentiasa berada dibarisan hadapan setiap kali golongan kanak-kanak, belia dan wanita memerlukan bantuan.

Penulis yakin bahawa majoriti rakyat negeri ini juga mempunyai pandangan yang sama dengan penulis lebih-lebih lagi apabila ianya dibuktikan melalui sokongan penduduk Beaufort pada PRU13 Mei lepas. Dalam pilihanraya itu, Datuk Azizah berjaya membuat kejutan apabila vateren politik, yang juga calon harapan pilihan Anwar Ibrahim, iaitu Datuk Lajim Ukin, berjaya ditewaskan dengan majoriti 673 undi. Walaupun kemenangan itu agak tipis, namun ianya jelas membuktikan bahawa kepimpinan Azizah sememangnya disenangi dan mula mendapat perhatian dikalangan penduduk Beaufort walaupun pada awalnya pemerhati politik tempatan menjangkakan bahawa mustahil untuk beliau merampas kerusi Lajim.

Jesteru, penulis amat berharap supaya Azizah diberikan peluang untuk bertanding jawatan Naib Ketua Wanita Umno Malaysia, bukan sahaja atas pertimbangan mengenai sumbangan beliau kepada kemenangan Barisan Nasional pada Mei lepas, malahan juga atas peranan beliau sebagai Timbalan Menteri di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Sudah tentu Azizah tidak menghadapi sebarang masalah dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada golongan wanita seluruh Malaysia apabila jawatan parti yang hendak ditandinginya bersesuaian dengan jawatan kementerian yang disandangnya kini.

Berikut adalah sedikit latarbelakang Datuk Azizah Mohd Dun sebagai info tambahan:

- Datuk Azizah Mohd Dun kembali menganggotai Kabinet persekutuan apabila dilantik Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. 

- Bekas Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah itu sebelum ini pernah memegang jawatan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

- Kemenangan pada pilihan raya umum 5 Mei lepas menewaskan Datuk Seri Lajim Ukin di Parlimen Beaufort dengan majoriti 673 undi membolehkan beliau kembali ke pusat dan diberi tanggungjawab sebagai timbalan menteri.

- Bekas penuntut Maktab Sabah itu pernah melanjutkan pelajaran ke England di peringkat A Level sebelum mengikuti pengajian undang-undang sehingga memperoleh Bachelor in Laws dan ditauliah sebagai peguam di Lincoln Inn's England.

- Sekembalinya ke Sabah, Azizah menjadi wanita pertama menjadi Majistret pada 1981 dan memegang jawatan itu hingga tahun 1984.

- Pada 1985, beliau menceburkan diri dalam bidang politik dan menang kerusi Dewan Undangan Negeri Klias.

- Pada 2004, beliau bertanding di Parlimen Beaufort dan dilantik Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia.

- Pada pilihan raya 2008, Azizah bertanding dan menang kerusi Dun Klias yang menyaksikan beliau menganggotai Kabinet negeri Sabah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...