Thursday, May 9, 2013

Burung Walit menarik minat Jurutera Amerika

Posted by Smookiekins On 5/09/2013 03:17:00 PM



Burung walit yang terkenal dengan harganya yang lumayan serta 'mesra alam' telah menarik minat seorang jurutera Amerika yang bekerja di Singapura untuk menceburkan diri dalam perusahaan ini. 

Menurut Micheal Bjornstad seorang Pengurus Projek XYDEC berkata "Sesuatu yang telah menarik beliau untuk menceburkan diri dalam perusahaan ini adalah kerana burung walit tidak menggangu keadaan semulajadi malah membantu menyuburkan lagi industri hijau. Selain daripada itu, ekstrak sarang burung hijau boleh dipelbagaikan. Antaranya, menjadikan ia sebagai bahan kosmetik kerana zat-zat yang terdapat dalam sarangnya boleh digunakan untuk produk kecantikan". 

“Faktor ini menarik minat saya untuk menceburi perusahaan sarang burung walit walaupun tidak banyak yang saya tahu sehinggalah seorang rakan dari Singapura memaklumkan potensi industri itu … apatah lagi saya memang suka membuat pelaburan,” katanya kepada New Sabah Times semasa ditemui di Four Points by Sheraton Sandakan (8 May 2013).

Micheal juga mengongsikan bahawa beliau telah menghadiri satu seminar berkaitan dengan projek pertanian walit di Sandakan yang dikelolakan oleh Syarikat AMG baru-baru ini. Daripada seminar itu, beliau telah mendapat ilmu pengetahuan yang berguna berkaitan dengan burung walit atau nama lainnya adalah burung layang-layang dan antaranya cara-cara untuk mengendalikan rumah burung di Asia. 

Micheal yang asalnya dari Amerika Syarikat tetapi bekerja di Singapura memilih Sandakan untuk penerokaan saranb burung walit kerana faktor indsutri hijau Sandakan itu sendiri. 

Beliau sangat teruja dengan perusahaan ini "Ini adalah peluang yang sangat menarik yang bukan hanya membawa pulangan munasabah bahkan dari segi kehijauan bumi ianya masih menyuburkan semulajadi. Di samping itu, perusahaan sarang burung walit ini selain dimakan untuk kesihatan diri namun ia juga boleh dijadikan sebagai bahan asas iaitu menjadikannya produk kecantikan seperti krim muka untuk mencerahkan kulit dan sebagainya.Saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada pihakAMG dan rakan niaga mereka di Sandakan iaitu Syarikat Gerak Borneo Sdn Bhd yang telah banyak memberi bimbingan dan tunjuk ajar mengenai perusahaan sarang burung walit" katanya. 



Bah~ Sabah ~ Bah 

2 comments:

  1. biang ini amat berpotensi, adalah baik orang tempatan ceburinya

    ReplyDelete
  2. mereka yang benar2 berminat bolehlah ceburkan diri.memang lumayan jika diusahakan sebaiknya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...