Saturday, March 30, 2013

Tanduo to become tourist attraction

Posted by Smookiekins On 3/30/2013 09:47:00 AM
LAHAD DATU: What used to be a hideout for armed Filipino intruders may soon be turned into a tourists spot.

Realising the tourism potential of Kampung Tanduo, the District Officer here, Zulkifli Nasir, said if everything goes well, tenders will be issued out soon to invite potential investors to develop the area.

“The beach is beautiful,” said Zulkifli when asked to share of the main attraction in the area.

He believes that with the security presence in the area, it would boost the confidence of potential investors to do business there.

Located some 150 kilometres from the town here, Kampung Tanduo, where the Filipino intruders were first holed up since being spotted on Feb 12, will be permanently closed.

Most of the 15 houses scattered around the area were destroyed when the Malaysian security forces launched an offensive attack against the intruders on Mar 5.

He said villagers with complete documents would be relocated to a proposed 300 acres resettlement area in Kampung Sungai Merah, some 20 kilometres away from Kampung Tanduo.

“The new settlement would be equipped with basic facilities such as surau, kindergarten and clinic. Villagers are then assured with better security and comfort,” he said adding that the proposal will be further discussed with State Security Tan Sri Sukarti Wakiman on Monday before submission for approval from Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

“We are also proposing to erect a monument in the area to remind people of the event that took place there.

The incident has served as a wake-up call and indeed opened up the government’s eyes on the importance to beef up security measures in the district,” he said.

Zulkifli also described the incident as a “blessing in disguise” and has helped put Lahad Datu in the world map.

“It is sad that the intrusion incident has claimed a few lives, but it has finally opened the government’s eyes that we need better security here,” he said when met at Kampung Tanjung Batu.

The village household heads were allowed to join the assessment team and the National Security Council staff to assess the damage on their houses and village before they return home.

However, only villagers with complete documents would be allowed to return home, while those paperless will be placed in a temporary settlement.

Zulkifli said the setting up of the Eastern Sabah Safety Zone (ESSZONE), which is under the Eastern Sabah Security Command (ESSCOM), will help boost people’s confidence on the security in the area.

SomeRM200 million has been allocated for security forces in ESSZONE, which will be utilised to build the personnel cabins in 10 districts, namely Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Kunak, Semporna, Tawau and here.

The ESSCOM was announced by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak following the intrusion of armed men from the Southern Philippines here.

With it headquarters to be stationed here, ESSCOM covers districts of Kudat, Tawau, Kunak and Sandakan.

Source : Borneo Post

14 comments:

  1. Pembentukan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah yang dikenali sebagai Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) harus dilihat bukan semata-mata untuk memastikan kedaulatan dan keselamatan kawasan pantai timur negeri itu terjamin, malah ia boleh memberi nafas baharu dari segi sosioekonomi penduduk di lima daerah.

    ReplyDelete
  2. ESSCOM, yang merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu seperti diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Mac lepas, boleh turut merangsang pertumbuhan ekonomi yang lebih pesat seiring dengan Koridor Pembangunan Sabah yang dilancarkan pada 2008.

    ReplyDelete
  3. Anggota Parlimen Silam Salleh Kalbi berkata beliau menjangkakan pembentukan ESSCOM memberi impak amat besar dari segi ekonomi kerana ia boleh merancakkan sektor pelancongan, pendidikan dan sosiobudaya. Sekurang-kurangnya ia boleh mewujudkan 100,000 peluang pekerjaan untuk pelbagai sektor itu, katanya.

    ReplyDelete
  4. "Apabila ESSCOM dilaksanakan, pertamanya sektor hartanah akan melonjak pada paras agak tinggi sehingga mungkin RM500,000 untuk sebuah rumah teres dua tingkat yang pada masa ini bernilai RM250,000 hingga RM350,000 sebuah. "Keduanya, kilang-kilang akan diwujudkan lagi bagi menampung permintaan minyak sawit selain daripada Felda, dan ini sekaligus mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan," katanya kepada Bernama baru-baru ini.

    ReplyDelete
  5. Lahad Datu, yang dijadikan pusat pemerintahan ESSCOM terletak di tengah-tengah dua daerah utama pantai timur Sabah iaitu Tawau dan Sandakan, yang mempunyai kira-kira 195,000 penduduk dengan 25,162 daripadanya pengundi berdaftar. Kawasan parlimen Silam keseluruhannya memiliki 308,000 penduduk dan 52,054 daripadanya ialah pengundi.

    ReplyDelete
  6. Salleh berkata kawasan parlimen Silam yang mempunyai tiga dewan undangan negeri iaitu Lahad Datu, Kunak dan Tungku dan berlatarbelakangkan kegiatan ekonomi berasaskan perladangan kelapa dan kelapa sawit boleh berubah wajah jika pembukaan kawasan petempatan baharu lebih tersusun, dilaksanakan di bawah ESSCOM.

    ReplyDelete
  7. "Akses perhubungan jalan raya akan menjadi lebih baik dari sekarang, malah di Silabukan, sebuah lapangan terbang baharu akan dibina. Apabila ada lapangan terbang baharu, sudah tentu kawasan di sekitarnya akan mengalami perubahan," katanya. Beliau yakin perubahan berkenaan akan menarik minat pelabur asing melabur di Lahad Datu, menjadikannya bandar kedua selepas Kota Kinabalu pada aspek pembangunan dan hab ekonomi di Sabah.

    ReplyDelete
  8. Katanya kewujudan ESSCOM sepanjang 1,400 kilometer di pantai timur Sabah akan menjamin aktiviti perikanan yang lebih selamat dan ini akan meningkatkan kegiatan ternakan udang harimau, udang kertas, ketam bakau dan rumpai laut.

    ReplyDelete
  9. Berkeluasan kira-kira 6,635 kilometer persegi, Lahad Datu pada masa ini mempunyai sebuah lapangan terbang yang terletak di tengah-tengah bandar dan menerima kira-kira purata 20,000 pelancong sebulan. Salleh berkata Lembah Danum dan Taman Hidupan Liar Tabin ialah antara tempat tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara untuk menikmati keindahan alam semula jadi.

    ReplyDelete
  10. Pada masa ini aliran pergi-balik penerbangan ke Lahad Datu yang memakan masa kira-kira sejam dari Kota Kinabalu ialah lima kali sehari. "Selepas adanya ESSCOM ini, saya yakin jumlah kehadiran pelancong ke sini akan bertambah kerana mereka akan berasa lebih selamat," katanya.

    ReplyDelete
  11. Anggota parlimen Silam itu turut setuju agar mana-mana kampung air di kawasan berkenaan yang tidak diwartakan sebagai kampung warisan dirobohkan meskipun ia memberi impak kepada sektor pelancongan. "Sebelum ini, kampung air ialah daya tarikan kepada pelancong, namun ia berkemungkinan terdedah dengan ancaman kumpulan penceroboh luar. Maka yang tidak digazetkan patut diroboh untuk kebaikan semua. Bagi kampung air yang digazetkan, biarlah ia kekal sebagai kampung warisan dan diuruskan dengan lebih sistematik dan tersusun agar bebas daripada ancaman bahaya," katanya.

    ReplyDelete
  12. Beliau mencadangkan kerajaan negeri membina sebuah petempatan baharu yang lebih selesa dan kondusif selain tidak jauh dari laut memandangkan hampir kesemua penduduk di kampung itu bekerja sebagai nelayan. Lahad Datu, yang terletak di tepi laut dan bakal menempatkan kem dan aset tentera dan polis, akan dicadangkan supaya dinaik taraf menjadi bandar raya dan dinamakan sebagai 'Bandar Raya Maritim', jika ia memenuhi syarat kelak, serta mempunyai sebuah universiti awam, katanya.

    ReplyDelete
  13. Langkah menubuhkan ESSCOM, kata Salleh, memberi keyakinan kepada rakyat Sabah bahawa kerajaan akan melakukan apa sahaja bagi menjamin keamanan dan kedaulatan negeri di Bawah Bayu ini.

    ReplyDelete
  14. jika ada potensi baik dibangunkan jadi pusat pelanconga.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...