Saturday, January 12, 2013

Comfortable resettlement for Kampung Balat villagers

Posted by Smookiekins On 1/12/2013 11:52:00 AM

A total of 46 houses were built in Kampung Balat under the Village Resettlement programme through a RM5.2 million allocation from the Ministry of Rural and Regional Development.

The new settlement has facilities such as water, electricity generator and a comfortable environment, free of the floods the villagers faced annually.

The village has a population of 320 and 33 of the 46 families are hardcore poor.

“Most of the houses in the village used to be flooded by the Kinabatangan river every year,” said Kampung Balat Village Safety and Development Committee chairman Awang Alik Asman to Bernama.
The keys to the new houses were presented by Kuamut assemblyman Masiung Banah and the Ministry’s Regional and Land Secretary, Mohd Shafie Jusoh, at the village yesterday.

Awang Alik added that so far two resettlements had been implemented in the Kuamut state constituency, including Kampung Alitang, involving 35 houses and 100 in Tongod.

Source: Borneo Post

11 comments:

  1. Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah memperuntukkan RM302 juta bagi melaksanakan projek membina dan membaik pulih 9,000 unit rumah di bawah Program Bantuan Rumah (PBR) di seluruh negara tahun ini.

    ReplyDelete
  2. sejajar dengan wawasan kerajaan untuk menyediakan perumahan yang lebih selesa kepada golongan miskin tegar, warga tua, golongan yang uzur dan cacat serta ibu tunggal yang banyak tanggungan.

    ReplyDelete
  3. tahun lepas sahaja, 9,000 unit rumah PBR berjaya dibina dan diduduki rakyat termiskin.

    ReplyDelete
  4. Ini menunjukkan kerajaan sedia ada benar-benar prihatin dalam membela nasib rakyat terutama golongan miskin, di negara ini

    ReplyDelete
  5. kos membina rumah percuma untuk rakyat termiskin menerusi PBR dinaikkan daripada RM43,000 seunit kepada RM50,000 tahun ini.

    ReplyDelete
  6. Kerajaan Barisan Nasional (BN) akan terus merasa denyut nadi rakyat dalam pelaksanaan setiap dasar, program dan projek pembangunan di negara ini

    ReplyDelete
  7. kerajaan bertanggungjawab, segala perancangan yang dilakukan bukan sekadar menjadi sebutan politik atau untuk menghadapi pilihan raya, sebaliknya ia turut mengambil kira kepentingan generasi akan datang.

    ReplyDelete
  8. Seperti di Dun Tanjung Batu dalam Parlimen Kalabakan, banyak pembangunan, prasarana, meningkatkan sosio ekonomi rakyat, pembangunan belia, perumahan PPRT, PBR, PPR, dan petani serta nelayan mendapat manfaat kini dan sedang rancak dijalankan di kawasan Dun Tanjung Batu

    ReplyDelete
  9. penyediaan infrastruktur dan bantuan yang dapat meningkatkan taraf hidup rakyat.

    ReplyDelete
  10. pembanguan yang dikecapi pada hari ini adalah sokongan padu rakyat terhadap pucuk kepimpinan kepada kerajaan BN yang diterajui oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman

    ReplyDelete
  11. Kerajaan BN memberi suntikan kepada pembangunan negara dan memacu perubahan yang memungkinkan negara berada pada asas lebih kukuh berbanding dulu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...