Monday, December 31, 2012

Sektor penerbangan Malaysia dijangkakan terus rancak tahun depan dengan potensi saingan daripada peserta baru, Malindo Airways, yang dilihat bakal menjadi tumpuan industri.

Pengumuman kemasukan Malinda Airways, yang dibuat awal tahun ini adalah salah satu daripada banyak berita yang menggegarkan industri ini pada 2012 selain perjanjian pertukaran saham Penerbangan Malaysia (MAS) dan Air Asia Bhd yang dibatalkan penghantaran Airbus A380 pada Jun dan tempahan AirAsia untuk tambahan 100 Airbus A320 baru-baru ini. 

Lapangan terbang kos rendah, KLIA2, yang dijadualkan beroperasi  Mei 2013 juga dijangka meningkatkan bilangan ketibaan penerbangan ke Malaysia, sekaligus meningkatkan persaingan dalam segmen kos rendah.

Banyak persaingan yang dijangkakan dalam industri penerbangan tempatan tahun depan, syarikat penerbangan kebangsaan MAS kekal optimis dalam persekitaran operasi mencabar itu.

Permintaan didorong oleh pasaran pesat membangun, sekumpulan syarikat penerbangan kos rendah kini menawarkan perjalanan nilai untuk wang dan meningkatkan persaingan, seterusnya memberikan tekanan kepada perolehan peserta industri. 

Syarikat penerbangan AirAsia Bhd dan Firefly teruja untuk menyambut ketibaan 2013, walaupun menyedari persaingan sengit yang akan dihadapi oleh syarikat itu. Faktor penyumbang utama kepada keyakinan itu adalah berikutan hala tuju pengembangan rangkaian yang jelas oleh kedua-dua syarikat penerbangan, sebagai tambahan kepada penghantaran lebih banyak pesawat dengan penggunaan minyak yang lebih cekap.

AirAsia telah biasa dengan persaingan dalam industri penerbangan, justeru operasi atau rancangan masa depannya tidak akan terganggu oleh kemasukan Malindo. Firefly tidak menafikan persaingan yang akan dihadapi, tetapi syarikat penerbangan itu sentiasa melihat persaingan sebagai faktor penggalak untuk memastikan tumpuan syarikat ke arah nilai dan sasaran syarikat penerbangan komuniti itu untuk mencapai keputusan yang membanggakan. 

Penganalisis sektor penerbangan OSK Research, Ahmad Maghfur Usman menjangakan persaingan sengit dalam industri penerbangan Malaysia, yang berpotensi mengakibatkan pemotongan harga dalam segmen kos rendah. Jika itu terjadi, harga tambah tiket AirAsia akan terjejas kerana Malindo telah menjanjikan harga tiket yang lebih rendah. Perang harga dan persaingan yang lebih sengit akan tentunya menguntungkan pengguna apabila ia membolehkan perjalanan yang lebih kerap dengan harga yang lebih rendah.


Written by Smookiekins

14 comments:

  1. moga ia akan terus rancak.

    ReplyDelete
  2. Pelancaran Malindo Airways seharusnya menjadi mercu tanda memecahkan blok monopoli penerbangan tambang murah dari dikuasai oleh satu syarikat penerbangan di negara ini. Tidak timbul lagi karenah kerajaan dan Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) dipulas tangan dalam isu KLIA-2 atau perkara-perkara yang berkaitan dengannya.

    ReplyDelete
  3. Apa yang menarik perhatian adalah janji Malindo Airways untuk mengenakan tambang murah bagi operasi yang bakal bermula pada Mei 2013, ditambah dengan kemudahan penggunaan aerobridge di KLIA-2, makanan, WiFi dengan kemudahan hiburan dalam penerbangan serta ruang tempat duduk yang selesa.

    ReplyDelete
  4. Begitu juga ketiadaan kos-kos tersembunyi seperti Convenience Fees, Counter Check-in Fees dan perkara-perkara yang menjadi rungutan penumpang. Selain itu, Malindo Airways turut menawarkan tempat duduk kelas perniagaan.

    ReplyDelete
  5. Suatu perkara yang perlu dilihat adalah rasional kerjasama bagi sebuah syarikat penerbangan baru di antara National Aerospace & Defence Industries Sdn. Bhd. (NADI) dari Malaysia dan PT Lion Grup dari Indonesia. Sejauhmana kerjasama ini bakal menentukan hala tuju situasi 'menang-menang' dan keuntungan, kedua-dua pihak perlu memainkan peranan masing-masing.

    ReplyDelete
  6. Pasaran domestik di Indonesia sahaja bakal berkembang 60% menjelang tahun 2015. Kementerian Pengangkutan Indonesia menganggarkan 77.6 juta penumpang akan diraih pada tahun tersebut. Ianya akan menjadi satu pencapaian terbesar, memandangkan hanya 6.6 juta penumpang sejak negara tersebut mengalami krisis ekonomi Asia sedekad lamanya.

    ReplyDelete
  7. Peningkatan sebanyak 60% ini mampu melonjakkan Indonesia di kedudukan 10 terbaik peringkat global bagi pasaran domestik terbesar.

    Bagi syarikat penerbangan swasta, Lion Air menguasai 40% pasaran domestik dengan mengendalikan 13.4 juta penumpang, diikuti Garuda Air dengan 8.4 juta, Batavia (6.1 juta), Sriwijaya Air (5.5 juta) dan Mandala Airlines (3.6 juta).

    ReplyDelete
  8. Dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh Centre For Aviation (CAPA), selain dari Garuda Indonesia, Lion Air tergolong di antara syarikat penerbangan paling hangat pada tahun 2011 (75 Hottest Airlines to Watch for 2011) berikutan dengan penguasaan 40% bahagian pasaran domestik dan merancang secara agresif untuk mengembangkan rangkaian antarabangsa dengan tumpuan khusus kepada pasaran di China.

    ReplyDelete
  9. Namun begitu persoalan yang ditimbulkan oleh ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mengenai rekod tercalar penerbangan dan dakwaan kes penyalahgunaan dadah Lion Air tidak seharusnya menggugat Malindo Airways selaku pemain terbaru industri penerbangan tambang murah.

    ReplyDelete
  10. Memang benar Lion Air tidak dibenarkan untuk melakukan penerbangan oleh Agensi Penerbangan Kesatuan Eropah, namun kenyataan rasmi oleh Suruhanjaya Eropah (European Commission) pada 3 April lalu memberi lembaran baru apabila suruhanjaya tersebut mengiktiraf usaha pihak berkuasa Indonesia melakukan reformasi sistem penerbangan awam dalam meningkatkan keselamatan mengikut piawaian keselamatan antarabangsa secara konsisten.

    ReplyDelete
  11. Berdasarkan pengalaman dalam industri penerbangan, pengumuman Malindo Airways bagi pengambilan juruterbang dan krew penerbangan mendapat reaksi positif dari 2,000 pemohon baru-baru ini. Walaupun hanya memerlukan 800 kakitangan pada peringkat awal, Malindo Airways akan menggaji 5,000 pekerja menjelang lima tahun akan datang. Justeru langkah yang diambil Malindo Airways perlu diberi perhatian dan positif dalam memastikan rekod syarikat penerbangan baru ini tidak tercalar.

    ReplyDelete
  12. Namun apa yang lebih penting adalah kewujudan syarikat penerbangan tambang murah baru ini mampu memberikan persaingan sihat dalam industri penerbangan negara dalam usaha kerajaan agar tidak berlakunya monopoli oleh satu syarikat penerbangan.

    ReplyDelete
  13. Persaingan dalam industri penerbangan pasti akan semakin ketara tahun 2013

    ReplyDelete
  14. Pelanggan rasanya akan mendapat manfaat dengan persaingan mereka

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...