Tuesday, May 15, 2012

Kerajaan Mengiktiraf Pemimpin Masyarakat

Posted by Smookiekins On 5/15/2012 01:01:00 PM
KM Sabah Datuk Seri Musa Haji Aman, berkata pemimpin-pemimpin masyarakat dihargai dan diiktiraf oleh kerajaan sebagai pemimpin diperingkat akar umbi.

 
 Ketua Menteri SabahDatuk Seri Musa Haji Aman

Katanya, mereka dilantik dan diberi kepercayaan sebagai pemimpin masyarakat di kawasan dan kampung masing-masing.

Dalam hubugan ini katanya, pemimpin-pemimpin masyarakat yang terdiri dari Ketua Daerah, Ketua Anak Negeri, Wakil Ketua Anak Negeri, Ketua Kampung dan Pengerusi JKKK haruslah menjadi mata, telinga dan lidah kerajaan untuk menyampaikan dasar-dasar kerajaan kepada rakyat di bawah jagaan masing-masing.

Datuk Musa yang juga Menteri Kewangan berkata demikian semasa menyampaikan ucap utama pada Majlis Perjumpaan Ketua Menteri Bersama Ketua-ketua Masyarakat Zon Pedalaman Atas di dewan masyarakat di sini kelmarin.

Katanya, pemimpin- pemimpin masyarakat perlu sampaikan dasar-dasar dan maklumat-maklumat kerajaan yang tepat kepada rakyat agar mereka tidak mudah terpengaruh dengan tohmahan dan isu-isu semasa yang diputar- belitkan pihak pembangkang.

“Para pemimpin masya- rakat adalah penghu bung antara rakyat dan kerajaan terutama rakyat yang tinggal di kawasan terpencil,” katanya.

Ketua Menteri itu berkata, rakyat yang tinggal jauh di kawasan terpencil memerlukan maklumat yang terkini yang perlu disampaikan oleh pemimpin-pemimpin masyarakat kerana mereka sukar untuk mendapatkan maklumat-maklumat terkini melalui media cetak mahupun media elektronik.

Dalam hal ini katanya, peranan pemimpin-pemimpin masyarakat amat penting untuk menyampaikan maklumat dan dasar-dasar kerajaan kepada rakyat di kawasan terpencil.

Dalam masa yang sama Datuk Musa meminta pemimpin- pemimpin masyarakat agar jangan mudah terpedaya dengan tohmahan pembangkang yang mengatakan Kerajaan Barisan (BN) gagal memberi pembangunan kepada rakyat.


 
 Pemimpin masyarakat majmuk diiktiraf kerajaan

Sebenarnya kata Datuk Musa, telah banyak program pembangunan yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak diperingkat Persekutuan.

“Begitulah juga dipering- kat negeri dibawah pimpinan saya dan barisan kepimpinan dibawah kabinet negeri yang telah merancang pelbagai program pembangunan untuk rakyat” jelas Datuk Musa.

Katanya, para pemimpin pembangkang tahu dan telah melihat sendiri pembangunan yang telah dilaksanakan oleh BN tetapi mereka “pura-pura tidak tahu, pura-pura buta (tidak nampak) dan pura-pura tuli (tidak dengar).

Namun demikian katanya, rakyat di sudah tahu menilai, “yang mana padi dan yang mana beras, yang mana batu dan yang mana permata”.

Datuk Musa berkata, pihak pembangkang memang pandai bercakap malah sanggup menjanjikan bulan dan bintang untuk menarik perhatian rakyat agar menyokong mereka. Tambahnya, pembangkang ibarat saudagar atau peniaga ubat yang mahir berhujah supaya ubat yang mereka dijual laku.

Hadir sama di majlis itu, Timbalan-timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, Datuk Seri Yahya Hussin, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Hajiji Mohd. Noor, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Masidi Manjun, Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Ewon Ebin, Pembantu Menteri Kepada Ketua Menteri Datuk Radin Malleh, Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Haji Sairin Haji Karno dan Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah Datuk Bobbey Suan.

Yang lain Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Ellron Alfred Angin, Pembantu Menteri Kewangan Datuk Taufik DatukTitingan, ADUN Bingkor Datuk Justin Guka, ADUN Kemabong Datuk Rubin Balang, Ahli Parlimen Tenom Datuk Raime Unggi, Ketua Umno Bahagian Pensiangan Datuk Abdul Ghani Datuk Yassin, Presiden Majlis Hal Ehwal Anak Negeri Sabah Datuk Zakaria Idris, Pengarah Pejabat Majlis Hal Ehwal Anak Negeri Sabah Datuk Hj. Awang Sharin Hj. Alimin, Pegawai- Pegawai Daerah Zon Pedalaman Atas, Ketua-Ketua Daerah Zon Pedalaman Atas dan Ketua-Ketua Jabatan dan Agensi Kerajaan Zon Pedalaman Atas.

Sumber: New Sabah Times

30 comments:

  1. setiap pemimpin tak kira di peringkat mana sekalipin haruslah dihargai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan pemimpin2 itu haruslah yang berkualiti..

      Delete
    2. Pemimpin yang sentiasa mengutamakan rakyat, akan sentiasa di ingati.

      Delete
    3. pemimpin yang jalankan tugas dengan baik pasti dihormati oleh semua.

      Delete
  2. pemimpin masyarakt pun memainkan peranan penting dalam pentadbiran negara kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. disebabkan itulah kerajaan mengiktiraf mereka..

      Delete
    2. Pemimpin akan di hormati jika mereka tau menjalankan tugas mereka dengan jujur dan ikhlas.

      Delete
  3. maka pemimpin masyarakat di peringkat akar umbi haruslah terdiri daripada mereka yang berpengetahuan, berpengalaman luas, sihat...janganlah memilih mereka yang sudah tua dan tidak produktif..

    ReplyDelete
  4. pemimpin2 masyarakat di peringkat akar umbi haruslah sentiasa mendengar dan melihat permasalahan yang dihadapi oleh masyarakat dan membawa masalah2 tersebut kepada kerajaan untuk tindakan seterusnya..

    ReplyDelete
  5. pemimpin2 masyarakat juga harus dihantar untuk kursus/ seminar mengenai dasar2 kerajaan agar mereka dapat menyampaikan maklumat2 terkini kepada masyarakat mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan yang baik kerana kursus-kursus ini boleh membantu mereka berkhidmat dengan lebih berkesan.

      Delete
    2. saya sokong cadangan ini, ini dapat membantu mereka menyampaikan maklumat dengan lebih tepat.

      Delete
  6. KM Sabah Datuk Seri Musa Haji Aman, berkata pemimpin-pemimpin masyarakat dihargai dan diiktiraf oleh kerajaan sebagai pemimpin diperingkat akar umbi.

    Ini menunjukkan bahawa kerajaan tidak pernah melupakan sumbangan dan usaha daripada semua pemimpin masyarakat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin akar umbi sememangnya penting dan amat berperanan dalam masyarakat.

      Delete
  7. Jika pemimpin masyarakat tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik ini secara langsung akan mencalar imej kerajaan. Jadi diharap semua pemimpin masyarakat yang diamanahkan dapat menjadi medium/saluran yang terbaik untuk kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanggungjawab harus dilaksanakan dengan penuh amanah

      Delete
  8. State Government is fortunate because it continues to receive assistance from the Federal Government

    ReplyDelete
  9. Tanggungjawab yang di bebri harus dijalankan dengan jujur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin yang jujur dan amanah pasti akan diterima baik oleh masyarakat.

      Delete
  10. setiap pemimpin memainkan peranan penting dan mereka harus dihargai.

    ReplyDelete
  11. Bantulah kerajaan menyampaikan perkara sebenar dan menepis fitnah daripada pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. atau paling mudah jangan terpengaruh dengan janji, hasutan atau pembohongan pihak pembangkang..

      Delete
  12. memang benar kerajaan dibawah pimpinan Musa Aman telah banyak melaksanakan program2 pembangunan untuk rakyat. namun tidak semuanya disiarkan oleh media.. dan inilah peluang yang digunakan oleh pihak pembangkang untuk menimbulkan gambaran bahawa kononnya kerajaan tidak melakukan apa2 terhadap rakyat di negeri ini..

    ReplyDelete
  13. Community leaders play an important role and their contributions are appreciated by the Barisan Nasional government.

    They are important grassroots leaders who serve as the link between the government and people.

    They assist the people to get assistance. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said this at a meeting with community leaders of the Kudat zone .

    Musa said community leaders have a responsibility to inform the people on the sincerity of the government, especially the Prime Minister (Datuk Seri Najib Tun Razak) in safeguarding the people’s interest.

    ReplyDelete
  14. This is because many still are unable to obtain information through the print and electronic media on what the government is doing for them and the country.

    He added that the community leaders too must tell the people how fortunate they were to be able to live peacefully and harmoniously as compared to the situation in other countries.

    They must also respond to issues including allegations aimed at discrediting the BN government and leaders.

    The people, he said, must be given a clear picture of the efforts being made by the government.

    ReplyDelete
  15. The Chief Minister also told the community leaders at the gathering not to be used by certain leaders for their personal interest.

    The Chief Minister urged them not be taken in by the claims and lies spread through the Internet and should not waste time listening to the opposition who have no agenda for the people.

    Musa added that the people including community leaders should not focus on trivial issues that would only cause a split and weaken the government.

    What is important is to serve the people and maintain our strength at the grassroots level.

    ReplyDelete
  16. He said community leaders were respectable and experienced persons and that the government had raised their allowance to commensurate with their tasks.

    It is imperative for them to ensure the development for the people in their areas are implemented comprehensively and effectively.

    On the gathering, he said such a programme was able to boost the spirit of cooperation as well as the people’s support for the government.

    This is the way in BN. We meet always, discuss and go to the ground to meet the people and work as a team.

    ReplyDelete
  17. As such, the community leaders play an important role in assisting the government to ensure the success of its policies and programmes aimed to benefit the people.

    Meanwhile, the Chief Minister said many programmes such as the 1Malaysia concept, GTP, ETP, NKRA, NKEA, 1Malaysia Clinic, Kedai Rakyat 1Malaysia, Program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (PRIMA) and Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia) had been introduced in the last three years.

    The Chief minister believes that the 1Malaysia People’s Aid (BR1M) has benefitted the people in Kudat.

    Musa also said the Prime Minister had approved a huge allocation to carry out many development programmes in Sabah, including for implementation in the rural areas.

    ReplyDelete
  18. The BN government, he said, has an unblemished track record over the last 50 years.

    “Our achievements are regconised by foreign leaders who visit the country. They are impressed by the country’s progress and the harmonious co-existence of the people.They wish to learn from us…our secret for success,” he said.

    According to him, the BN government was farsighted and has a clear vision and strong political will.

    The political struggle of opposition on the other hand, he said, was for personal gains. “They don’t have any track record and are opportunists running out of ideas. They tell lies, make empty promises and exploit issues for their own benefit,” Musa added.

    ReplyDelete
  19. And, he also pointed out that the upcoming general election was crucial for the future of the country and people.

    “Do not choose wrongly and gamble away our future. And with your support, we must ensure the BN government stays strong,” he said.

    Musa also expressed confidence that the people of Kudat would not be influenced by the opposition and would make the right choice.

    The government, he assured, was committed to developing the district and bringing progress for its residents.

    “We will fulfil our promises to develop Sabah, especially Kudat. And, we will work hard to ensure the people get the best service,” he said.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...