Thursday, December 20, 2012

Amalkan pemakanan yang sihat

Posted by Smookiekins On 12/20/2012 01:52:00 PM


Sejauh manakah kesediaan atau pengetahuan anda tentang diet yang sedang anda lakukan sekarang? Jika ya, perlu anda ketahui bahawa perkara asas yang perlu anda lakukan ialah memberi fokus kepada makanan yang anda ambil setiap hari di dalam plan pemakanan atau diet anda ini.

Sayap ayam berminyak dan kuih sarat dengan banyak santan biasanya diambil pada petang (rehat) dan mesyuarat di pejabat-pejabat kerajaan atau pun di syarikat-syarikat swasta

Langkah proaktif Kerajaan untuk menasihati 1400000 penjawat awam untuk menjaga apa yang mereka makan.

Jabatan Perkhidmatan Awam telah mengeluarkan surat pekeliling kepada pekerja-pekerja sektor awam pada garis panduan pemakanan sihat.

Pekeliling, dikeluarkan pada bulan Februari, meliputi dua aspek menu sihat semasa mesyuarat dan makanan yang sihat dari mesin layan diri.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kementerian memulakan garis panduan dengan sokongan Ketua Setiausaha kepada Kerajaan, JPA Ketua Pengarah dan Ketua Setiausaha semua kementerian.

"Kami berharap pekeliling ini akan menetapkan satu garis panduan berkaitan kesihatan dalam sektor awam," katanya ketika merasmikan Kesihatan Sedunia mesyuarat serantau mengenai rancangan pelbagai sektor kebangsaan bagi pencegahan penyakit tidak berjangkit dan kawalan di sini semalam.

Liow memberitahu pemberita bahawa garis panduan itu bukan bertujuan untuk memotong menu hidangan bagi apa-apa majlis kerajaan, tetapi untuk sebagai panduan bagaimana makanan perlu bersedia.

"Garis panduan memberitahu anda bahawa anda perlu kurang gula, garam dan lemak trans apabila anda menyediakan makanan.

"Kami cuba untuk mendapatkan penjawat awam untuk makan makanan yang adalah seperti yang sihat yang mungkin," katanya.

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Lokman Hakim Sulaiman berkata garis panduan tidak menyatakan apa yang harus disampaikan.

"Anda perlu tahu apa yang anda makan," katanya.

Pengambilan makan harian yang disyorkan bagi seseorang yang tidak aktif adalah antara 2,000 dan 2,500 kalori.

Liow berkata, garis panduan itu juga untuk membendung peningkatan bilangan penyakit tidak berjangkit yang dianggarkan melibatkan 35 juta nyawa setahun di seluruh dunia.

Di Malaysia, satu daripada lima orang dewasa mempunyai diabetes dengan 2.6 juta kes tahun lepas.
Sementara itu, WHO rantau Pasifik Barat, Dr Shin Young-soo memuji Kerajaan Malaysia kerana mempunyai pelbagai dasar untuk pencegahan penyakit dan penjagaan kesihatan.


Written by Smookiekins

3 comments:

  1. Mengamalkan pemakanan yang sihat sangat penting untuk kekalkan kesihatan badan

    ReplyDelete
  2. Penyakit berpunca daripada makanan, jadi berhati-hati mengambil makanan.

    ReplyDelete
  3. pemakanan sihat perlu diamalkan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...