Ketika segelintir pihak mempertikaikan kewibawaan guru, golongan itu terus tabah melaksanakan amanah untuk mendidik anak bangsa.
Selepas
lebih sedekad dunia melalui alaf baru, cabaran guru juga semakin
panjang dengan pelbagai tuntutan bagi menyaingi kehendak globalisasi
serta perubahan sistem pendidikan negara.
Malah, kerjaya perguruan
yang dulunya dianggap pilihan terakhir paling selamat untuk memperoleh
pekerjaan, kini tidak lagi menjanjikan peluang itu.
Dengan kata
lain, guru alaf baru terpaksa bersaing dan membuktikan mereka adalah
yang terbaik dalam kalangan terbaik untuk berkhidmat kepada masyarakat.
Apakah persediaan paling utama bagi guru alaf baru?
Dekan Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Madya Dr Noor Shah Saad berkata, guru alaf baru perlu mempunyai persediaan untuk berdepan senario perubahan dunia pendidikan sama ada di peringkat tempatan mahupun global.
Beliau
berkata, perubahan itu selaras bagi memenuhi permintaan yang memerlukan
guru berperanan sebagai medium penjana ilmu, sekali gus melahirkan
masyarakat berpendidikan.
“Sebagai guru alaf baru, cabaran mereka
cukup hebat dan banyak. Segala perubahan dari segi sistem, modul,
pedagogi dan sebagainya perlu dilaksanakan mengikut standard.
“Justeru,
bergelar guru pada zaman ini memerlukan keberanian dan kemahuan
melakukan anjakan pemikiran. Tidak boleh dibelenggu tanggapan bidang
perguruan sama seperti dulu.
“Bidang perguruan kini mempunyai
pelbagai mekanisme dan suntikan baru bagi mengimbangi perubahan drastik
globalisasi. Guru tidak boleh beralasan atau membuat pilihan mengikut
kehendak sendiri,” katanya.
Malah tema Hari Guru tahun ini iaitu
‘Guru Malaysia: 1Aspirasi, 1Agenda’ turut menggambarkan bahawa golongan
itu menjadi aspirasi kepada semua lapisan masyarakat dan memikul
tanggungjawab berat untuk melahirkan masyarakat berilmu di negara ini.
Beliau
berkata, guru alaf baru berdepan cabaran hebat kerana mereka bukan saja
terpaksa bersaing dengan perubahan sistem, malah kepantasan dan
kecekapan pelajar memperoleh maklumat dengan bantuan teknologi.
“Sebab
itu, guru tidak boleh ‘buta’ teknologi kerana pelajar kini bukan
calang-calang golongan. Mereka bersikap lebih ingin tahu kerana mendapat
sokongan maklumat daripada teknologi.
“Berbanding pelajar dulu, mereka pasif dengan pendedahan maklumat terhad. Apa yang diberikan guru, itulah maklumatnya.
“Kerja
guru mudah, ibu bapa tidak pernah bersoal jawab. Tapi kini guru
berdepan ‘peperangan’ dari segala sudut hingga memerlukan mereka
sentiasa bersedia,” katanya mengakui asakan demi asakan diterima
menyebabkan guru berdepan konflik diri yang hebat.
“Kita sering
mendengar rungutan guru yang terbeban dengan segala tugasan. Situasi ini
tidak boleh dielak kerana perubahan dunia pendidikan memerlukan guru
terpaksa menerimanya.
“Tiada lagi kemudahan dan kesenangan dalam
kerjaya ini, sebaliknya dipenuhi dengan desakan serta keperluan yang
sentiasa berubah dengan pantas.
“Malah, jika ada andaian
mengatakan kerjaya ini senang kerana ada banyak cuti atau insentif,
perbetulkan dulu andaian itu,” katanya.
Ditanya pandangan
segelintir guru yang menganggap kerjaya ini pilihan terakhir untuk
memperoleh pekerjaan, katanya tanggapan itu perlu diubah.
Menurutnya,
profesyen perguruan hari ini sudah tidak boleh dijadikan pilihan
terakhir kerana ia dikategorikan profesional serta mengalami
penambahbaikan dari semasa ke semasa.
“Sejak dulu lagi, masyarakat
menganggap guru adalah kerjaya selamat yang menjanjikan peluang kerjaya
terbuka sehingga ramai yang berkata, jika tidak dapat kerja, jadilah
cikgu.
“Tapi, jika masyarakat mengetahui betapa sukarnya kini mahu
menjadi guru, mereka pasti terkejut. Bidang pendidikan dan perguruan
sudah menuju pelbagai transformasi.
“Ada syarat, mekanisme dan
piawaian ditetapkan Kementerian Pelajaran, Suruhanjaya Perguruan
Pendidikan, institusi pengajian tinggi dan sebagainya sebelum bergelar
guru.
“Untuk jangka panjang, negara ingin melahirkan masyarakat
berilmu, berteknologi serta bergelar teknokrat. Guru sebagai medium yang
menyampaikan ilmu perlu setaraf atau mempunyai kelayakan diiktiraf,”
katanya.
Bagaimanapun, beliau mengakui beban tugasan guru yang
kadangkala melampau boleh menjejaskan tumpuan terhadap tanggungjawab
hakiki.
Menurutnya, guru di luar negara mempunyai jadual lebih
fleksibel, tidak terbeban dengan kerja perkeranian serta dianggap
kerjaya kolar putih.
“Terbeban dengan segala kerja terutama
perkeranian menyebabkan tumpuan guru agak terjejas. Sebab itu sebahagian
besarnya gagal menjalankan tugasan hakiki dengan baik.
“Biarpun
dari sudut gaji dan inisiatif sudah bertambah baik, masalah sampingan
perlu diatasi supaya mereka dapat melaksanakan tanggungjawab dengan
lebih baik,” katanya.
Selain itu, kekangan melaksanakan tugas antara faktor guru gagal menjalankan fungsi mereka dengan baik.
“Saya
berpendapat sistem hukuman kepada pelajar yang dilaksanakan ketika ini
kurang cekap dan menyumbangkepada lemahnya semangat guru.
“Masyarakat terutama ibu bapa perlu meletakkan diri dalam situasi guru. Katakan anak kita bermasalah tapi tidak boleh dipukul?
“Jika guru ‘dikembalikan’ kuasanya untuk menghukum pelajar, bebanan perasaan guru boleh dikurangkan,” katanya.
Sumber: Harian Metro
tanggungjwab guru amat besar
ReplyDelete