Friday, April 19, 2013

7 teras Pelan Transformasi Pendidikan Luar Bandar

Posted by Smookiekins On 4/19/2013 11:28:00 AM

Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin holding up the Sabah and Sarawak Education Transformation Plan for Schools in the Interior document after launching the programme in Paitan, Beluran on Thursday, while Chief Minister Datuk Seri Panglima Musa HAji Aman looks on. Also seen here are; Deputy Education Minister Dr. Mohd. Puad Zarkashi (right) and Education Ministry Secretary-General Datuk Dr. Rosli Mohamed (left). 

SATU pelan transformasi pendidikan untuk sekolah-sekolah luar bandar di Sabah dan Sarawak telah dilancarkan di Paitan, Beluran oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan menggariskan tujuh teras untuk meningkatkan prestasi akademik.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Pelan Transformasi Pendidikan Luar Bandar 2013-2025 akan menekankan kepada faktor-faktor yang telah dikenal pasti sebagai penyumbang kepada peningkatan kecemerlangan akademik.

"Bagi memastikan pelaksanaan yang berkesan, pelan itu akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat mulai tahun ini sehingga 2015," kata Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran Malaysia dalam pelancaran itu.

 Beliau berkata pelan itu akan meningkatkan usaha untuk merapatkan jurang antara sekolah menghadiri kelas yang lemah di 814 sekolah luar bandar di Sabah dan Sarawak, dan rakan-rakan mereka di bandar.

Muhyiddin, yang melancarkan pelan di Paitan, sebuah bandar kira-kira 250km dari Kota Kinabalu, berkata program itu akan dipantau dengan rapi bagi memastikan ia memberi manfaat kepada pelajar-pelajar luar bandar.

7 teras pendidikan yang telah dilancarkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah :-
  
1 ~ Teras pertama adalah untuk meningkatkan kualiti kepimpinan dan kemahiran pengurusan di semua peringkat, terutama di jabatan pendidikan negeri, daerah dan sekolah. 

2 ~ Teras kedua akan memberi tumpuan kepada isu-isu yang berkaitan dengan kurikulum, pengajaran susulan dan penilaian pengajaran untuk memastikan bahawa pelajar-pelajar di kawasan pedalaman boleh mencapai kecemerlangan akademik yang setanding dengan mereka yang di bandar.  

3 ~ Teras ke tiga adalah untuk meningkatkan pembangunan infrastruktur fizikal, akses internet  

4 ~ dan persekitaran pembelajaran maya dan untuk meningkatkan kualiti pelajar dan pra-sekolah.  

5 ~ Teras kelima adalah untuk memastikan kualiti dan kebajikan guru , antara lain, memastikan bahawa rumah guru yang sedia ada telah dinaik taraf atau meningkat.

~    Teras keenam adalah untuk meningkatkan kemudahan asrama di sekolah-sekolah yang dipilih sebagai tempat tinggal pelajardan membina rumah transit atau bilik bagi ibu bapa untuk bermalam bagi membolehkan mereka berinteraksi dengan anak-anak mereka. 

7 ~ Teras ketujuh, ekosistem pembelajaran akan ditubuhkan untuk membina rangkaian harmoni untuk meningkatkan kerjasama antara masyarakat setempat dan sekolah-sekolah.


Teras - teras ini adalah sebahagian dari program  Malaysia Education Blueprint. 


Salam, 
You say bah, I say bah, bah Sabah bah   
 

3 comments:

  1. According to Datuk Seri Najib Tun Razak, education is a major contributor to the development of our social and economic capital. He added that it inspires creativity and foster innovation. Education also provides youth with the necessary skills to be able to compete in the modern labour market and also a key driver of growth in the economy.

    ReplyDelete
  2. Malaysia is on fast move of changes especially from the environment, technology, political and social aspects. These changes are contribute in the globalisation and the expectations of more educated workforce. Thus a very good education system and principles are needed to enhance the quality of Malaysia education. Teacher and student also must be working together to achieve their goals. Government top priority is that to help transform every person that involved to achieved the best quality graduate and able to compete in the global level.

    ReplyDelete
  3. Datuk Seri Musa Haji Aman said that the government realised that education was important in creating knowledgeable human resources. He also added that in Sabah ever since he took over the state administration, the state government has been providing allocations to Chinese and mission schools, including the non -Muslim's places of worship. The state government also was committed to complementing the efforts of the federal government in providing education facilities. One of the example is through the creation of the Education Hub in Sandakan to give wide opportunities to the people of Sabah to pursue higher learning.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...