Wednesday, February 27, 2013

Police may get tough on gunmen

Posted by Smookiekins On 2/27/2013 02:03:00 PM

State police commissioner Datuk Hamza Taib said the security forces are doing their best to ensure the standoff with the Sulu gunmen in Lahad Datu is resolved as soon as possible.

“If it is necessary for us to act more aggressively, we will,” he said.

Hamza made the remarks while the armed foreign intruders holed up in Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17 defied the extended deadline for them to give up and leave Sabah yesterday.

He said it was not a matter whether the deadline would be extended or not anymore.

He said the deadline was set because the Sulu armed group had requested to meet with a specific individual from the Philippines.

The police has identified the individual, but that individual could not be present here, he added.

Hamza said the security forces would continue to surround not only Tanduo village, but also Sabah waters to ensure no one can enter or leave illegally.

Asked whether the armed group had agreed to be deported, Hamza said the security forces would take action based on the law.

“We will resolve (this issue) as soon as possible without bloodshed. Even if there is, with minimum casualties,” he said in an interview after attending an inter-ethnic golf tournament initiated by Kota Kinabalu police chief ACP Jauteh Dikun here yesterday.

Hamza said there were not more than five locals in the village, who were either supporters or sympathizers of the Sulu armed group.

The rest of the locals had either moved out or come out of the village on their own, he added.

Security forces have been laying siege to the Kampung Tanduo round the clock since the standoff began about two weeks ago, cutting off food and water supplies.

Gunshots were said to have heard in the area, but Hamza said they had not been verified and were not fired by the security forces.

None of the estimated more than 100 members of the armed group have been arrested or have left Kampung Tanduo thus far, but several people have been detained for attempting to cross the security line.

Hamza was non-committal when asked when the standoff was expected to be resolved, assuring that it would be very soon.

He said he would travel to Lahad Datu with the Director of Internal Security and Public Order Department, Datuk Salleh Mat Rashid today, Feb 25.


Source: Borneo Post

17 comments:

  1. Kadar jenayah di perairan negara terutama di kawasan yang dikenal pasti sebagai zon panas seperti perairan Sabah, Selat Melaka dan sepanjang perairan Johor-Singapura kini terkawal hasil penguatkuasaan berterusan Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (Maritim Malaysia).

    ReplyDelete
  2. Timbalan Ketua Pengarah Operasi Maritim Malaysia, Datuk Ahmad Puzi Ab. Kahar berkata, statistik menunjukkan sepanjang tempoh empat tahun iaitu dari 2009 hingga 2012, hanya dua kes rompakan dicatatkan pada 2011 membabitkan kapal dagang di perairan Laut China Selatan dan Selat Melaka.

    ReplyDelete
  3. Kita mempunyai aset mencukupi dan pegawai terlatih untuk melakukan pemantauan serta kawalan berterusan di sekitar perairan negara dan boleh bertindak segera sekiranya menerima sebarang laporan di kawasan berkenaan.

    ReplyDelete
  4. Perkara ini turut menolak segala tohmahan sesetengah pihak yang mengatakan perairan negara adalah kawasan berisiko tinggi berlaku kegiatan jenayah," katanya

    ReplyDelete
  5. Ahmad Puzi berkata, Maritim Malaysia turut bekerjasama dengan nelayan yang akan menyalurkan maklumat mengenai kegiatan jenayah seperti penyeludupan dan rompakan di sekitar perairan negara.

    ReplyDelete
  6. Sementara itu, beliau berkata, penambahan jumlah anggota dan pegawai akan dapat meningkatkan lagi keupayaan dan kecekapan agensi terbabit dalam mengawal keselamatan dan kedaulatan perairan negara.

    ReplyDelete
  7. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kumpulan lelaki warga asing yang memasuki negara ini melalui perairan Sabah telah dikepung oleh pasukan keselamatan dan polis telah mengesahkan bahawa keadaan di perairan Lahad Datu masih lagi terkawal.

    ReplyDelete
  8. Beliau berkata, anggota-anggota polis merupakan bulatan pertama yang mengepung kawasan terbabit dan bulatan kedua terdiri daripada Angkatan Tentera Malaysia.

    ReplyDelete
  9. “Kita mempunyai kekuatan yang mencukupi untuk memberkas mereka (kumpulan warga asing) tetapi kerajaan memilih jalan untuk membuat rundingan dengan mereka agar mereka keluar dengan aman untuk balik ke Selatan Filipina supaya tidak berlaku pertumpahan darah.

    ReplyDelete
  10. “Ini yang kita cuba elakkan kerana mereka mempunyai saudara-mara di sini dan kita tidak mahu melakukan apa-apa yang menyebabkan ada nyawa yang terkorban.

    ReplyDelete
  11. Kita minta mereka balik dengan cara yang baik,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Padang Papar.

    ReplyDelete
  12. Najib berkata, kumpulan berkenaan telah dikenalpasti tetapi biarlah pihak polis melakukan rundingan dengan kumpulan berkenaan. “Mudah-mudahan rundingan ini akan mencapai hasil dan kejayaan sebab mereka tidak boleh pergi ke mana sekarang ini kerana mereka telah dikepung.

    ReplyDelete
  13. Mereka tidak ada pilihan dan tunggu masa mereka perlu cari jalan penyelesaian,” katanya.

    ReplyDelete
  14. Namun, itu cuma anggaran ia mungkin betul dan mungkin tidak. Kemudian ketika ditanya sama ada kumpulan lelaki warga asing itu bersenjata, Najib berkata itu dalam maklumat polis.

    ReplyDelete
  15. “Kita tidak membuat apa-apa spekulasi setakat masa ini. Apa yang penting bukan kita hendak mendedahkan apa-apa maklumat dalaman.

    ReplyDelete
  16. Najib turut memberi jaminan bahawa walaupun perairan Malaysia ini luas, pasukan keselamatan akan bertindak dengan cepat untuk mengepung mana-mana pihak yang cuba menceroboh masuk ke perairan negara ini.

    ReplyDelete
  17. keselamatan negara kita masih lagi terjamin.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...